Volg ons via
 
 
 

Wandelen of Nordic Walking in Zuid Limburg

Geen samenvatting aanwezig bij conversie.

Wandelen is belangrijk in Zuid-Limburg. Van de ommetjesmaker tot de doorgewinterde loper. Iedereen trekt er wel eens op uit. Van het Heuvelland tot de de Brunssummerheide. Overal zijn wandelroutes uitgezet en menige wandelclub organiseert wandelingen waar soms wel duizenden recreanten aan deelnemen. Door de rust, ruimte, cultuurhistorie en de afwiseling in landschappen is Zuid-Limburg een wandelregio bij uitstek. Hoogste tijd om Nordic Walking eens wat extra aandacht te geven en goed te promoten!

Voor wie er nog nooit van gehoord heeft, zal het raar in de oren klinken, maar Nordic Walking of wandelen met stokken is op weg om dé nieuwe rage te worden.

Nordic Walking, ook wel Noors wandelen genoemd, is wandelen waarbij gebruik gemaakt wordt van speciaal ontwikkelde wandelstokken! Het is een nieuwe fitness activiteit waarmee men gemakkelijk kan beginnen en die ook gemakkelijk is vol te houden, ongeacht de leeftijd, geslacht of bewegingservaring.

Belangrijk is dat je een goede techniek leert en het beste tempo voor je zelf vindt. Het maakt niet uit hoe hard je loopt, dat bepaal je namelijk zelf. De wandeling is effectief als je stokken gebruikt met ritme - om en om - en met armen/handen meer tempo/snelheid duwt. Met het nemen van elke stap komt het hele lichaam vanzelf mee. Het zorgt ervoor dat het sportwandelen effectiever wordt omdat vooral de rug- schouder- en armspieren tijdens het wandelen intensief gebruikt worden. Tijdens de goed uitgevoerde Nordic Walking techniek worden de spieren in nek, schouders en armen namelijk doorlopend aangespannen en ontspannen. Daarnaast worden ook de rug-, buik en bilspieren optimaal gebruikt. De stokken bieden steun en stabiliteit, waardoor 30% minder belasting ontstaat op spieren en gewrichten in de knieën en de enkels. Nordic Walking is 40-50% effectiever dan wandelen zonder stokken!

Nordic Walking is een sport die voor iedereen geschikt is. Niet alleen jonge mensen of conditioneel getrainde mensen, maar ook oudere mensen of bijvoorbeeld mensen met een overgewicht kunnen middels Nordic walking hun lichaam op een gezonde wijze een betere conditie geven.

Slimme tips
De stokken kun je ook gebruiken bij de warming-up, bij de stretchoefeningen aan het eind van de wandeling en voor krachtoefeningen tijdens pauzes in de wandelingen.

Voor Nordic Walking moet je eigenlijk geen ‘denker’ zijn. Want als je overal controle op wilt hebben, krijg je juist problemen met de coördinatie van je armen en benen.

bron: vvv zuid limburg

Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Door: Redactie
Hits: 1766
Categorie: 
Wandelnieuws
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer


Tags:
wandeling, wandeltocht, nordic walking