Dark Mode On / Off

Het zevende wereldwonder – Andalusië

Met de huurauto door Andalusië

Een verslagje van onze trip naar Andalusië Spanje, waarvan we zojuist zijn teruggekeerd. We hadden geboekt bij Holland International de 8-daagse fly & drive, Het zevende wereldwonder. Wij hadden gekozen voor de 4* hotels, wel een aanrader. Deze reis is inclusief een standaard huurauto. Na aankomst op de luchthaven van Malaga ging alles snel in zijn werk. Na de ontvangst van de bagage ga je naar beneden alwaar de huurauto al klaar staat. Een kleine (Nissan) maar wel nieuwe, zeer goede auto waarmee je goed uit de voeten kunt in de grote steden. Een grotere auto zou, zo later bleek, bijzonder onhandig zijn. Wel hebben we het eigen risico voor de auto afgekocht (100,=euro) want dat geeft toch een rustiger gevoel. Na pakweg een half uurtje zijn we, de beschrijving volgend, vertrokken naar ons eerste overnachtingshotel in

Torremolinos. Een korte afstand, zo’n 45 minuten.

Het hotel was goed, maar wel de minste van alle andere die nog zouden volgen. Malaga-Torremolinos is een echte badplaats en daar hebben we dan ook lopend de plaats maar eens verkend. Veel terrassen, eetgelegenheden, toeristen en na het nuttigen van een goed bord spaghetti kwamen we de nacht zeker wel door. De volgende dag stond Granada op het programma. We zijn van de route afgeweken en eerst terug gereden richting Marbella en dan naar boven de ” zeer hoge” bergen door naar de plaats Ronda. Deze plaats ligt erg hoog (750 meter boven zeeniveau) maar is beslist een bezoek waard. Het stadje wordt in tweeen gedeeld door een rivier en heeft een zeer diepe kloof waarover drie beroemde bruggen zijn gebouwd. Vanaf Ronda zijn we verder de bergen door gereden richting Antequera en dan door naar Granada. De topper voor een bezichtiging is hier het Alhambra, een middeleeuws paleis en fort van de Moorse heersers.

Koninkrijk Granada in Andalusië.

Het bevindt zich op een heuvelachtig plateau aan de zuidoostelijke grens van de stad Granada. Wij hadden voor dat we de reis begonnen, thuis al via internet geprobeerd tickets te bestellen maar deze waren toen al uitverkocht. Het is dus zaak om weken, zo niet maanden, van te voren al tickets te bestellen want ter plekke kun je ze zo goed als zeker niet meer bemachtigen. Dat was erg jammer. Maar goed, we zijn wel lopend door allerlei steegjes naar boven geklommen en hebben het Alhambra dan maar van de buitenkant bewonderd. Granada is een geweldig mooie stad en erg gezellig. Ons prachtige Hotel Triumfo lag middenin het centrum en we konden alles dus gemakkelijk lopend af. Een bezoek aan de kathedraal hoort er natuurlijk ook bij. De volgende morgen verder richting Cordoba. De stad heeft een historisch centrum wat op de werelderfgoedlijst staat van de Unesco. Een bezoek o.a. aan de moskee met de 850 zuilen en de joodse wijk maken een bezoek meer dan de moeite waard. De dag er op gaat het naar Sevilla. Ons hotel lag 20 kilometer vanaf de stad maar het hotel liet geregeld gratis een shuttle busje rijden.

De ideale manier om Sevilla te bezoeken want om deze grote stad met een auto in te gaan zag ik ook niet zo zitten. Sevilla is een enorme stad met veel bezienswaardigheden. De belangrijkste is wel de enorme kathedraal van Sevilla met de toren Giralda. Ook het Alcazar is een bezoek waard. We hebben in Sevilla nog een hop on- hop off bustour gedaan, dan krijg je een goede indruk van deze geweldige stad. De dag erna reden we door naar de kustplaats Cadiz. Onderweg hebben we nog geprobeerd om de auto te kunnen parkeren in Jerez de la Frontera, bekend om zijn sherry, maar dat is ons niet gelukt. In Cadiz hadden we opnieuw een goed stadshotel. Lopend konden we zo allerlei bezienswaardigheden gemakkelijk bereiken. Een grote en zeer drukke havenstad met een bijzonder gezellig centrum en niet te vergeten de haven en het strand. Onze benen begonnen we nu toch aardig te voelen en we hebben dan ook heel wat terrasjes aangedaan. De laatste dag is de terugweg naar het eerste hotel in Torremolinos.

Gibraltar

Toch zijn we onderweg afgeslagen om een bezoek te brengen aan Gibraltar. Het komt erg vreemd over dat je dan in Spanje voor de grens van Engeland staat. Gibraltar is echt een bezoek waard. En zo dachten er dus nog duizenden anderen over. We hebben de auto dan ook maar ver ( 1 km) voor de grens geparkeerd en zijn toen lopend de grens gepasseerd. (zeker aan te raden, ivm parkeerproblemen). Na de douane moet je lopend de landingsbaan van het vliegveld oversteken en dan ben je in Gibraltar. Hier hebben we de Engelse bus gepakt naar het centrum. Een bezoek aan de top van de berg, naar de apen is mogelijk maar hou rekening met lange wachttijden. Wij hebben dus alleen de stad verkend en gewinkeld (belastingvrij) Ga je dit ook ooit doen denk dan wel aan de controle voordat je weer de douane moet passeren om Spanje in te komen. Na alles op onze toch al niet zo stevig meer staande benen te hebben gezien, door, via een mooie tolweg naar Torremolinos voor de laatste nacht. De laatste dag lekker rustig hier doorgebracht en in de middag terug gereden naar de luchthaven van Malaga. De auto ingeleverd op de luchthaven, wat allemaal weer heel snel geregeld was en inchecken voor onze terugvlucht naar Eindhoven airport.

Voor het eerst zijn we via Eindhoven gevlogen en dat is ons bijzonder goed gevallen en doen dat zeker weer. Al met al, was het een drukke week waarin we ontzettend veel gezien hebben van de mooie streek Andalusië, maar heb je voor bezichtigingen e.d. weinig tijd. De volgende keer zouden we dan ook eerder kiezen voor een iets rustiger tempo, b.v. twee dagen per stad. Ook is de week voor Pasen niet zo aan te raden omdat veel kerken gesloten zijn voor bezichtiging en ook veel winkels eerder dicht gaan vanwege het enorme aantal processies door de steden. Zelf met een huurauto rijden is zeer goed te doen. De Spanjaarden heb ik ervaren als nette, rustige rijders. Van elke reis leer je weer iets en we kijken voldaan terug op alle indrukken.

Herman

Redactie

Onze toegewijde redactie bestaat heeft een passie voor het delen van kennis, ervaringen en inzichten die specifiek gericht zijn op deze levensfase. Met diepgaand begrip van de behoeften, interesses en uitdagingen van de vijftigplusgemeenschap, werkt onze redactie nauw samen om artikelen, tips en nieuws te presenteren die inspireren, informeren en verbinden. Van gezondheid en welzijn tot lifestyle en financiën, we streven ernaar om een waardevolle bron te zijn voor iedereen die de volgende hoofdstukken van het leven omarmt.