Volg ons via
 
 
 

Luchtvaart - Overboeking

Geen samenvatting aanwezig bij conversie.

Luchtvaartmaatschappijen nemen op veel vluchten meer reserveringen aan dan er plaatsen in het toestel zijn. Zij doen dit vanwege de no shows, passagiers die niet komen opdagen. Passagiers met een zogenaamd full fare ticket kunnen namelijk tot het laatst bepalen of ze al dan niet gebruik maken van een reservering zonder dat dit gevolgen heeft. Op basis van ervaringsgegevens maken luchtvaartmaatschappijen een schatting van dit aantal. Dat gaat echter regelmatig fout en dan moeten er passagiers worden geweigerd. Overboekingen komen vooral voor bij lijndienstvluchten van de ’traditionele’ maatschappijen en door de afwijkende manier van reserveren minder bij budget- en chartermaatschappijen.

De Consumentenbond vindt overboeking een ergerlijke vorm van contractbreuk waaraan luchtvaartmaatschappijen zo langzamerhand een eind zouden moeten maken. Per 17 februari 2005 is de Europese verordening die overboeken moet tegengaan uitgebreid, met hogere vergoedingen.

Rechten
Een kwart miljoen mensen in de EU overkomt het elk jaar: het vliegtuig is overboekt. Welke rechten heeft u eigenlijk? De uitgebreide verordening die sinds februari geldt, beschermt de rechten van vliegtuigpassagiers beter. Als vliegtuigpassagier was u echter niet rechteloos. Sinds 1991 bestond er een regeling voor overboekingen. Weinig mensen wisten er echter van en bovendien werden de regels niet altijd correct toegepast. In de nieuwe verordening gelden de rechten voor alle soorten vluchten. Vakantievluchten (charters) vallen er nu ook onder.

Instapweigering onder het mom van overboeking wordt minder makkelijk gemaakt. Vliegtuigmaatschappijen worden gedwongen een oplossing te zoeken of geld terug te geven. Het ongemak van een annulering van de vlucht of langdurige vertraging moet worden verzacht. Dit kan door maaltijden en een hotel aan te bieden, door compensatie bij annulering en door restitutie van het ticket als de vertraging langer duurt dan 5 uur.

Geschillencommissie
Er is echter nog geen geschillencommissie voor de luchtvaart om toe te zien op handhaving van deze regels. De Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW), die is aangewezen om toezicht te houden, beperkt zich vooralsnog tot het doorsturen van klachten naar de luchtvaartmaatschappij.

De Consumentenbond maakt zich sterk voor een onafhankelijke geschillencommissie waar mensen die niet tevreden zijn over de afhandeling van een klacht en een goede bescherming van aanbetalingen bij een faillissement terecht kunnen.

Klachten
Bij de incheckbalies en de gates ligt een folder over uw rechten als passagier. Bij klachten wendt u zich eerst tot de luchtvaarmaatschappij. Vindt u dat uw klacht niet goed is afgehandeld, neem dan contact op met de IVW, de Inspectie Verkeer & Waterstaat.

Inspectie V&W t.a.v. Loket Luchtvaartveiligheid
Postbus 575
2130 AN Hoofddorp
E-mail: loket@ivw.nl .

Twee tips om overboeken te voorkomen:

* Op sommige intercontinentale vluchten kunt u een stoel reserveren. Dat biedt wellicht iets meer zekerheid.
* Check vroeg in. Dat beperkt het risico enigszins.

Vaak gaat de stoeltoewijzing bij het inchecken volgens het principe ’wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Heeft u vanwege uw lengte of andere omstandigheden een speciale plaats met wat meer beenruimte nodig (waarvan er overigens maar weinig zijn in het vliegtuig) dan kunt u dat bij het reserveren melden. Een garantie voor zo’n plek is dat echter niet.

Herbevestigen
Soms komt het voor dat luchtvaartmaatschappijen u vragen om de terugreis te herbevestigen. Dat roept veel vragen op. De maatschappijen doen dit bijvoorbeeld om wijzigingen in het vluchtschema door te geven.

Failliet
In de praktijk heeft u weinig rechten als een luchtvaartmaatschappij failliet gaat. In het beste geval worden de vluchten overgenomen door een andere maatschappij en kunt u in elk geval nog op reis. Maar vaak moet u als schuldeiser achter in de rij gaan staan en dan blijkt er meestal weinig te halen te zijn, omdat bijvoorbeeld de belastingdienst voor gaat.

Budgetmaatschappijen geven vaak geen ticket, maar alleen een boekingscode. Dat is even betrouwbaar als een gewoon ticket. Met alleen een reserveringsnummer is uw ticket ook gewoon geldig. Meestal krijgt u een e-mail met de boekingsgegevens en het reisschema. Het is verstandig om dit mee te nemen.

bron:  Consumentenbond

Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Door: Redactie
Hits: 1740
Categorie: 
Buitenland
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer


Tags:
vliegen, vlucht
Vakantie Aanbiedingen
Er zijn geen items beschikbaar.