Volg ons via
 
 
 

Geen behoefte aan 50-plus supermarkt

Geen samenvatting aanwezig bij conversie.

Geen behoefte aan 50-plus supermarkt

Een onlangs gehouden PCOB-steekproef wijst uit dat 50-plussers in sommige gevallen helemaal niet zitten te wachten op concepten die speciaal voor hen uitgedacht zijn. Neem nu de 50-plus supermarkt: geen plusser die er zijn boodschappen zou doen!

Nederlandse marketeers worden er vaak op gewezen dat ze de 50-plus consument niet zouden begrijpen en niet inspelen op de vergrijzing. In het buitenland is men, zo lijkt het, veel verder met het doorgronden van de oudere medemens. In Japan, Duitsland en Oostenrijk bijvoorbeeld werden zelfs speciale supermarktketens voor senioren opgericht, met namen als ‘Aktiv Markt 50+’ en ‘Supermarket for all generations’.

Uit de supermarkt-steekproef van de PCOB blijkt dat Nederlandse 50-plussers hier geen belangstelling voor hebben. 85% blijkt niets te zien in 50-Plus supermarkten. In een uitgebreide steekproef, waarin zaken als bereikbaarheid, toegankelijkheid, service, assortiment en speciale diensten aan de orde kwamen, gaven 50-plussers hun mening.

De steekproef geeft verrassende conclusies. Respondenten zijn zeer tevreden met de huidige Nederlandse supermarkten! Bovenaan het lijstje prijkt de Albert Heijn, die het best voldoet aan de eisen van de consument. De C1000, Aldi, Super de Boer en de Lidl maken de top 5 compleet. De service in de supermarkten wordt door meer dan 80% van de bezoekers als prettig ervaren. Op de vraag of 50-plussers ook liever door ouder personeel geholpen willen worden, antwoordt 34% ontkennend. 38% heeft geen voorkeur wat betreft leeftijd van personeel.

Wel geeft meer dan de helft aan regelmatig aanbiedingen mis te lopen, omdat dergelijke producten alleen in grote verpakkingen aangeboden worden. Ook geven respondenten aan moeite te hebben met de productinformatie op de verpakkingen; vooral het lezen van de houdbaarheidsdatum zorgt voor problemen. Ook met het openen van de verpakkingen zelf heeft bijna de helft van de kopers moeite. Een klantentoilet wordt zeer op prijs gesteld en veel respondenten geven aan dat ze het verdwijnen van de snelkassa in hun supermarkt betreuren.

Bron: pcob

Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Door: Redactie
Hits: 1329
Categorie: 
Overig
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer


Tags:
winkelen, boodschappen