Volg ons via
 
 
 

Renault 4, hatchback van de vijftiger jaren

Geen samenvatting aanwezig bij conversie.

Op twintigjarige leeftijd bouwde de Parijse techneut Louis Renault een gemotoriseerde, driewielige De Dion-Bouton om naar een klein vierwiel voertuig. Daar voegde hij een eigen uitvinding aan toe: een versnellingsbak die via een motoras een cardanas aandreef, waarbij de cardanas eindigde in een differentieel.

Omdat bij een differentieel de tandwielen aan de zijkant zitten in plaats van aan de buitenkant van het wiel, was één aandrijvende as genoeg om meerdere rotaties met verschillende snelheden (lees: meerdere wielassen) tegelijk te kunnen aansturen. De superieure vinding werd snel overgenomen door alle autofabrikanten.

Maar voor het zover was, sloot Louis op kerstavond 1898 een weddenschap af dat zijn voertuig in staat was een helling van dertien procent in Montmartre te beklimmen. Niet alleen won hij de weddenschap, ook ging hij naar huis met twaalf opdrachten plus aanbetalingen op zak. Hij bouwde de eerste auto’s in de tuin van het familielandhuis.

Gebroeders Renault
Toen het aantal orders snel steeg, richtte Louis in 1899 met zijn broers Marcel en Fernand het bedrijf Renault Frères (Gebroeders Renault) op. Louis en Marcel maakten de onderneming bekend door hun vele overwinningen in autoraces aan het begin van de twintigste eeuw. Toen Marcel tijdens de race Parijs-Madrid in 1903 verongelukte, werd de racerij overgelaten aan professionals. Nog altijd doet het bedrijf mee in race- en rallywedstrijden.

Fernand, die dochterondernemingen in het buitenland had opgezet, trok zich terug in 1909. Louis hield zich weer bezig met uitvindingen, waaronder de turbo, en bedrijfs- management. De immer uitdijende fabrieken aan de Seine werden gereorganiseerd voor massaproductie. In de jaren twintig poogde Louis om, in navolging van Ford, efficiënte productiemethoden in te voeren.

Wereldoorlogen
Nog voor de Eerste Wereldoorlog had Renault al vijfduizend werknemers die jaarlijks 4200 voertuigen produceerden. Dit waren niet alleen personenauto’s, maar op den duur ook bussen, taxi’s, ambulances, tractoren, vrachtwagens en vliegtuigen. Een gewilde auto was de Renault 40 CV, die tijdens de rally van Monte Carlo in 1925 een gemiddelde haalde van ruim 141 kilometer per uur, en een jaar later al ruim 173.

De oorlog, met onder meer orders voor gepantserde tanks, droeg flink bij aan Renault’s groei. De werknemers die werden opgeroepen om te vechten aan het front, werden in de fabrieken vervangen door hun vrouwen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog leverde Renault niet alleen aan de geallieerden, maar ook aan de Nazi’s. Louis Renault bewonderde Hitler om wat deze in Duitsland had gedaan voor de automobielindustrie. Louis vond dat de strijdende partijen zouden moeten samenwerken om tegenwicht te bieden aan de Verenigde Staten die opkwamen als economische grootmacht. Na de bevrijding van Frankrijk moest Louis dit bekopen in de gevangenis, waar hij al snel stierf. Zijn bedrijf werd onder de naam Régie Nationale des Usines Renault (Nationaal Beheer van de Renault Fabrieken) eigendom van de staat.

Populaire modellen
Met de lancering van de populaire 4CV (1948) kwam Renault snel de klap te boven. De Renault 4 was het antwoord op de gewilde 2CV (de ‘Lelijke Eend’) van aartsconcurrent Citroën. Vanwege de achterklep zouden we de Renault 4 nu een hatchback noemen, en de auto was dan ook bedoeld als familieauto. Uiteindelijk zijn er acht miljoen stuks van geproduceerd. In 1972 verscheen de opvolger, de Renault 5. Met vijf miljoen verkochte exemplaren was de R5 één van de weinige auto’s die het goed deed tijdens de oliecrisis.

Bron: autokopen

Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Door: Redactie
Hits: 1321
Categorie: 
Vervoer
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer


Tags:
renault espace, renault kangoo, renault