Volg ons via
 
 
 

School van de toekomst: geen schoolbord, geen boeken

Geen samenvatting aanwezig bij conversie.

Qrius heeft in opdracht van KPN een onderzoek gehouden naar hoe kinderen uit de bovenbouw de ‘toekomst van het onderwijs’ zien.
Volgens 50% van de kinderen heeft een klaslokaal straks geen schoolbord meer en behoren ook de schoolboeken tot het verleden. Vrijwel alle kinderen zijn het over één ding wel eens. De meester of de juf moet blijven.  Ook de contacten met de mede-klasgenoten vinden ze erg belangrijk.

Snel en leuk leren met de computer
Nu al wordt door zo'n 75% van de kinderen een computer al meerdere keren per week gebruikt voor de lessen. Werkstukken, taal- en rekenoefeningen worden het meest gemaakt op de computer, met name door kinderen in groep 8. Hoewel de jongens misschien iets enthousiaster zijn over de computer geven toch alle leerlingen er de voorkeur aan. Een ander groot plusplunt vinden de leerlingen het gebruik van de computer omdat ze niet zo netjes kunnen schrijven.

Sociale interactie het belangrijkst op school
De computer mag wat de kinderen betreft nimmer het klassikaal lesgeven overnemen. De contacten op school vinden ze veel te belangrijk. Thuis "werken" is voor hen geen optie.Ook de juf en/of de meester is erg belangrijk voor de kinderen. Bijna de helft van alle kinderen geeft te kennen altijd bij hem of haar terecht te kunnen als ze problemen hebben.

Internet- en gameles
Vier op de vijf kinderen vinden les in internetten in de toekomst vanzelfsprekend. Ook denkt een grote groep kinderen (65%) dat dan les in vreemde talen gegeven wordt. Driekwart van de leerlingen verwacht dat in de toekomst op de basisschool in het Engels wordt gesproken en lesgegeven, en een kwart denkt zelfs dat er in de klas een mix van verschillende talen wordt gesproken. Daarnaast denkt 26% van de kinderen dat er in de toekomst ook lessen zijn in msn’en en sms’en. Opvallend is dat een derde van de meisjes in de toekomst graag koken op het lesprogramma ziet, terwijl 30% van de jongens het liefst lessen in gamen krijgt.

Over het onderzoek
Voor het onderzoek is eerst in negen duo-interviews bepaald welke aspecten kinderen bij school vinden horen. Daarna is aan 942 kinderen (een representatieve steekproef) gevraagd hoe zij over deze aspecten denken. Dit gebeurde in oktober 2007, via een online vragenlijst. De ondervraagde kinderen komen uit verschillende soorten basisonderwijs: openbaar, confessioneel, onderwijs via pedagogische opvatting, algemeen bijzonder onderwijs en speciaal basisonderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd onder kinderen tussen de 10 en 12 jaar.

Bron: Qrius

Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Door: Redactie
Hits: 2211
Categorie: 
Overig
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer


Tags:
onderwijs, tekenen, digitaal schoolbord