Volg ons via
 
 
 

Van Gebruiksvoorwerp tot Verzamelobject.

Geen samenvatting aanwezig bij conversie.

De verkoop van de Puch bromfiets kwam pas echt goed opgang toen de import in ’57 verwisselde van de Delfsche motorenhandel naar Stokvis in Rotterdam. De Delfsche verkocht het merk alleen in het westland, maar door Stokvis zou dit spoedig veranderen.
Stokvis had voor de Solex al een landelijk dealer netwerk opgezet en de know how om een nieuw merk te introduceren was er al.

Toch had de Puch bromfiets niet de populariteit onder de dealers zoals hij later zou krijgen. Vele dealers vonden het maar een vreemd ding met zijn grote hoeveelheid aluminium, en dat rare lege gat tussen het motorblok en het voorspatbord.
Maar door een uitgekiende marketing strategie zou snel de Puch een begrip worden in Nederland.

Stokvis had al snel begrepen dat als je een product aan een bepaalde doelgroep ging koppelen je veel kon verkopen. Dit deden ze dan ook; aan de jeugd.
Spoedig was de Puch een waar cult object, een status symbool.
Dit werd natuurlijk door Stokvis in een later stadium flink gebruikt in hun reclame campagnes.

Omstreeks 1980 kwam er een totaal nieuwe hobby in opkomst; "Verzamelen".
Doordat de wederopbouw van Nederland was afgerond en de welvaart een algemeen begrip was, kwam de drang naar "nostalgie" bij vele mensen boven.
Men ging van alles sparen, van Meubeltjes uit grootmoeders tijd tot klassieke auto’s en van Jukeboxen tot Emaillen reclame borden.

Nadat motorfietsen &auto’s voor vele te duur werden om te verzamelen en te restaureren, gingen de eersten zich toeleggen op iets nieuws; "Rijwielen met Hulpmotor" ook wel bekend als de bekende; Berini eitjes, Solexen, Mosquito’s, Kaptein mobyletjes etc.
Al snel stapte men over op de zwaardere bromfietsen, w.o. de Puch bromfiets.
In 1989 was het een feit en hadden we de Puch en Tomos Club Nederland, oftewel de PTCN

Anno nu is bromfietsen verzamelen en restaureren een volwaardige hobby. Er zijn zelfs bromfiets verzamelaars met meer dan 100 bromfietsen! Klassieke bromfiets bedrijfjes schieten als paddestoelen uit de grond en de reproductie industrie draait op volle toeren. Ook ziet men een verschuiving in de populairitieit van de bouwjaren. Waren in begin jaren 80 de bromfietsen uit de jaren ’50 popular, nu gaat men toch voor meer comfort en rijplezier en zijn de verzameljaren verschoven tot begin ’80er jaren. Zelfs de eerste Puch maxi’s krijgen een heuze verzamelwaarde....

Anno nu zet zelfs het kentekenen van bromfietsen niet de rem op deze populaire hobby.
Ook de website’s en met name de drukbezochte bromfietsforum’s winnen aan populairiteit.

Bron: puchfans.nl

Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Door: Redactie
Hits: 1509
Categorie: 
Vervoer
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer


Tags:
bromfiets, scooters, brommer, scooter