Volg ons via
 
 
 

De Trabant, 50 jaar

Geen samenvatting aanwezig bij conversie.

Zoals West-Duitsland zijn Volkswagen had, zo had Oost-Duitsland zijn Trabant.
Het voornaamste doel van dit wagentje was de bevolking op een betaalbare manier van transport te voorzien. Soms moesten Oost-Duitsers jaren wachten voordat ze de auto mochten kopen.

In 1958 werd de eerste Trabant (de P50) op de markt gebracht.

De carrosserie was grotendeels van Duroplast, een aparte kunststof met als hoofdbestanddelen katoenvezels en phenolhars. Niet de hele carrosserie werd daarvan gemaakt. Het binnendeel was van staal waaraan alle Duroplast onderdelen waren bevestigd. De motor, een luchtgekoelde, lawaaierige, tweecilinder tweetakt.

Het in 1964 verschenen model, de Trabant 601, was het bekendst. Toen was het een redelijk moderne auto, omdat het model niet wijzigde raakte dit toch al snel achterop ten opzichte van Westerse auto's. Tot 1990 werd de auto nog geleverd..

De fabriekspoorten sloten april 1991 definitief. Er waren toen ruim drie miljoen Trabants gebouwd.

Een korte opleving beleefde de Trabant na de val van de muur, ze werden vooral naar buiten Europa geëxporteerd.

Liefhebbers van de Trabant moeten de film Go Trabi Go zien. Het Trabantje staat in deze film centraal als onderdeel van de familie Struutz die er na de val van de muur mee op vakantie gaat naar Italië.

Bron: autoweek.nl 

Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Door: Redactie
Hits: 1567
Categorie: 
Vervoer
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer


Tags:
auto, renault, smart