Hollands Spoor en Staatsspoor
Geen samenvatting aanwezig bij conversie.
In de 19de eeuw waren er verschillende bedrijven die spoorwegvervoer aanboden. De Nederlandse Spoorwegen bestonden nog niet. Eén van de bedrijven die een spoorverbinding aanbood tussen Amsterdam en Rotterdam was de Hollandse IJzeren Spoorwegmaatschappij (H.IJ.S.M.)
Elke maatschappij had zijn eigen treinen, rails en ook eigen stations. Het Haagse station heette ook Het Haagse station maar werd in de volksmond al snel Hollandsch Spoor. Een andere maatschappij die ook Den Haag aandeed was het Staatsspoor, genoemd naar de belangrijkste aandeelhouder. Deze had een verbinding tussen Den Haag en Arnhem. In 1974 is het prachtige Staatsstation afgebroken om plaats te maken voor het huidige Centraal Station.
Het station Hollandsch Spoor, gebouwd tussen 1888 en 1893, was een ontwerp van de architect Dirk Margadant. Hij was de ontwerper van stations in meer dan 10 steden in ons land.
In 1917 ging de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij samenwerken met de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen en werd de belangenmaatschap Nederlandse Spoorwegen opgericht. Dit mondde uit in een fusie en de oprichting van de N.V. Nederlandsche Spoorwegen op 1 januari 1938.
De naam Hollandse Spoor leeft nog voort in het Station Den Haag Hollands Spoor.
Nuttig? Als je dit artikel
waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.