Dark Mode On / Off

Gefeliciteerd, U hebt gewonnen…

winnen van een prijs

Winnen van een prijs | Telkens valt het weer tegen.

En weer valt er een veelbelovende brief in de brievenbus. We hebben eindelijk die grote prijs gewonnen. Echter, de droom is snel ten inde wanneer we kennis nemen van de inhoud. Opnieuw worden we geconfronteerd met een wervingsaktie van één der loterijen.

De Consumentenbond reageert in haar juli-nummer op uitlatingen van staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid en Justitie). De staatssecretaris heeft een wetsontwerp ingediend welke moet leiden tot aanscherping van de regels op kansspelreklame.

Verspilling

Evenals de Consumentenbond vinden de meeste Nederlanders (negen op de tien) dat alle toegezonden reklame verspilling is van geld en papier. Vrijwel wekelijks valt er wel een kraskaart, cadeaukaart of ‘de gouden munt’ op de deurmat. En telkens weer is het géén prijs. Onderzoek door de Consumentenbond, onder 3000 consumenten wijst uit dat, bijna 80 procent het laatste jaar wel benaderd is om lid te worden van een loterij. Dit ondanks het feit dat men soms al wel meespeelt. Aan de wervingsakties van de loterijen stoort men zich behoorlijk. Met name de Postcodeloterij wordt als erg opdringerig gezien.

Winnen of het goede doel

De meeste deelnemers aan een loterij doen hieraan mee, om toch maar eens iets te winnen. Vanwege het goede doel doet ongeveer éénderde mee. Ook zijn er veel deelnemers aan een loterij omdat men is blijven ‘hangen’ na een vorige aktie.

Deelname beeindigen

Veel consumenten ondervinden problemen bij het willen stopzetten van hun abonnement. Zowel de Bankgiroloterij als de Postcodeloterij doen behoorlijk lastig wanneer men de deelname wil stoppen. Wanneer getracht wordt om telefonisch de deelname te beeindigen dan wordt aanhoudend getracht toch maar vooral mee te blijven spelen.

Dankzij het ingediende wetsvoorstel is de kans groot dat de ergernissen over loterijen straks tot het verleden behoren. Zelfs de loterijen hebben al aangegeven ook blij te zijn met de nieuwe regels. Dit is dan hoopvol. Wanneer er dan in de toekomst weer een hoopvolle brief op de mat valt, voelen we ons in elk geval niet beetgenomen.

Bron: De Telegraaf / over geld

Redactie

Redactie

Onze toegewijde redactie bestaat heeft een passie voor het delen van kennis, ervaringen en inzichten die specifiek gericht zijn op deze levensfase. Met diepgaand begrip van de behoeften, interesses en uitdagingen van de vijftigplusgemeenschap, werkt onze redactie nauw samen om artikelen, tips en nieuws te presenteren die inspireren, informeren en verbinden. Van gezondheid en welzijn tot lifestyle en financiën, we streven ernaar om een waardevolle bron te zijn voor iedereen die de volgende hoofdstukken van het leven omarmt.