Dark Mode On / Off

Duur betaald dagtochtje

Dagtochtje in werkelijkheid een verkoopdemonstratie.

Ouderen die zich opgeven voor een dagtochtje, in de meeste gevallen gaat het om een dagje uit met de bus, blijven na terugkomst van de reis vaak beduusd achter. Het beloofde uitje naar een stad, park of musea bleek in werkelijkheid niet meer en minder te zijn dan een tochtje naar een verkoopdemonstratie. De trip gaat dan wel naar het beloofde uitje maar eindigt al snel in een zaal waar urenlang verkoopdemonstraties worden gegeven over met name vakanties, voedingssupplementen of hele goede gezondheidsmatrassen, die men toch beslist eens moet proberen.

De prijzen van de aangeboden producten liegen er niet om en de Consumentenautoriteit laat dan ook weten dat veel ouderen tijdens een dergelijke dagtocht zwaar onder druk worden gezet om tot aankopen over te gaan. Jaarlijks blijken 347.000 ouderen maar liefst 103 miljoen euro te hebben uitgegeven aan producten die ze eigenlijk niet van plan waren te kopen. De Consumentenautoriteit spreekt van schrijnende situaties.

De dagtochten gaan meestal naar de omringende landen. Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn daarbij favoriet. De Consumentenautoriteit gaat dan ook in overleg met haar collega’s in de betreffende landen om het toezicht op deze agressieve verkoopdemonstraties te verscherpen.

Bron: AD

Redactie

Redactie

Onze toegewijde redactie bestaat heeft een passie voor het delen van kennis, ervaringen en inzichten die specifiek gericht zijn op deze levensfase. Met diepgaand begrip van de behoeften, interesses en uitdagingen van de vijftigplusgemeenschap, werkt onze redactie nauw samen om artikelen, tips en nieuws te presenteren die inspireren, informeren en verbinden. Van gezondheid en welzijn tot lifestyle en financiën, we streven ernaar om een waardevolle bron te zijn voor iedereen die de volgende hoofdstukken van het leven omarmt.