Volg ons via
 
 
 

50+ ers gedwongen prijsbewuster in te kopen

Aankopen voor de feestdagen | Er wordt goed op de aanbiedingen gelet

  • 35% door crisis gedwongen prijsbewuster
  • Nederlander zuinigst bij elektronica
  • 36% gebruikt internet voor prijsvergelijkingen

De decemberaankopen staan dit jaar geheel in het teken van de koopjesjacht. Dit geldt zeker voor de consument in de leeftijdscategorie 50-65: 35% van hun is door de crisis gedwongen prijsbewuster inkopen te doen. Het shoppen naar voordelige prijzen is het grootst bij televisies, laptops, dvd-spelers en magnetrons. Het blijkt dat consumenten zelfs de prijzen van elektronica en huishoudelijke apparatuur in de weken voor Sinterklaas het vaakst met elkaar vergelijken. En wat blijkt: maar liefst 36% van de 50+’ers gebruikt internet voor deze prijsvergelijkingen.

Marktonderzoek onder bijna vijfhonderd Nederlanders vanaf 18 jaar, uitgevoerd in opdracht van vergelijkingssite Beslist.nl, heeft dit uitgewezen. Maar liefst 82 procent van de consumenten vergelijkt de prijzen van elektronica met elkaar, 77 procent doet dat ook bij de aankoop van huishoudelijke apparaten als de magnetron en een Nespresso apparaat. Nieuwbakken ouders daarentegen kijken niet op een euro meer of minder. Minder dan één op de tien doet voor het kopen van een wiegje, kleertjes of babyvoedsel eerst prijsonderzoek. Datzelfde geldt voor fitness- en gezondheidsartikelen. Ook bij die producten is het prijsbewustzijn van consumenten nauwelijks noemenswaardig te noemen. Slechts 6 procent van de Nederlanders vergelijkt de prijzen van deze producten met elkaar voordat de aankoop een feit is. 

Jacht op voordelige aanbieders

Als gevolg van de crisis let ook de Sint dit jaar extra op de kleintjes. “Internet is het belangrijkste kanaal geworden om snel de broodnodige gegevens bij elkaar te vergaren”, zegt Marketing Manager Leon Kramer van Beslist.nl. “Maar liefst 85 procent van de consument gebruikt het web om op zoek te gaan naar de meest voordelige aanbieders.” Google en vooral vergelijkingssites spelen in de jacht naar goedkope spullen de belangrijkste rollen. “Consumenten worden hier op hun wenken bediend. Ze krijgen snel en overzichtelijk een compleet overzicht voorgeschoteld met de meest voordelige aanbieders”, aldus Kramer. Driekwart van de Nederlanders die de prijzen van producten met elkaar wil vergelijken gebruikt daarvoor een vergelijkingssite. Bijna 60 procent probeert het in de zoekbalk van Google. 

Overige onderzoeksresultaten

  • Ruim de helft van de Nederlanders weet na een aankoop niet zeker of ze de laagste prijs hebben betaald.
  • 56 procent noemt zichzelf prijsbewust tot zeer prijsbewust.
  • 62 procent vindt een vergelijkingssite tijdsbesparend.

Na internet vormen reclamefolders (63 procent) en het bezoeken van winkels (59 procent) de belangrijkste informatiebronnen.


Nuttig? Als je dit artikel waardevol vindt, klik dan links op het +1 icoontje om onze site te helpen.
Laat een bericht achter
De naam die je hier invult wordt weergegeven bij de reactie.
Je e-mail adres is nodig voor het verwerken van de reactie, maar wordt niet getoond op de website.
ReCaptcha wordt gebruikt om het plaatsen van spam op deze website tegen te houden. Hiermee kunnen we mensen onderscheiden van malafide scripts.
Door: Redactie
Hits: 1532
Categorie: 
Overig
Artikel acties:
 Plaats jouw tip
Print Print
 Reageer


Tags:
internet vergelijkingssite, sinterklaas spelletjes, vakantie vergelijkingssite, aanbiedingen, goedkoop speelgoed