Dark Mode On / Off

Bijkopen garantie niet altijd zinvol

Bijkopen garantie

Bijkopen garantie is vrij kostbaar en vaak onnodig

Het bijkopen van garantie op nieuwe producten heeft lang niet altijd zin terwijl de kosten vrij hoog zijn, concludeert de Consumentenbond na onderzoek bij negen winkelketens en een internetwinkel.

Vooral elektronicazaken en internetwinkels bieden vaak de mogelijkheid om extra garantie bij te kopen. De kosten voor extra garantie kunnen oplopen tot 20% van de prijs van het gekochte product. De klant krijgt er vaak weinig meer voor dan de wettelijke garantie al voorschrijft, volgens de bond. De garantie producten van BCC, Block en Harense Smid voegen volgens de Consumentenbond vrijwel niks toe.

De extra ingekochte garantie van winkels als Dixons en MediaMarkt hebben een uitgebreidere dekking; die bieden ook uitkomst als het apparaat kapot is gegaan door contact met water of zand. Maar hierover stelt de bond dat die garantie, weer kan overlappen met risico’s die al worden afgedekt door een reis- of inboedelverzekering.

Ook wijst de Consumentenbond erop dat producten zolang dienen mee te gaan als je ervan mag verwachten. Ook als de garantie al vervallen is, mag de klant erop rekenen dat de winkelier een reparatie voor zijn rekening neemt.

Redactie

Redactie

Onze toegewijde redactie bestaat heeft een passie voor het delen van kennis, ervaringen en inzichten die specifiek gericht zijn op deze levensfase. Met diepgaand begrip van de behoeften, interesses en uitdagingen van de vijftigplusgemeenschap, werkt onze redactie nauw samen om artikelen, tips en nieuws te presenteren die inspireren, informeren en verbinden. Van gezondheid en welzijn tot lifestyle en financiën, we streven ernaar om een waardevolle bron te zijn voor iedereen die de volgende hoofdstukken van het leven omarmt.

Aanbevolen artikelen